11S. El ciudadano como proyectil.

Combatientes heridos en el frente ante el monumento a Rafael Casanova, 11 de setiembre de 1936 (ANC/ Fons Brangulí Fotògrafs) © Ricard martínez, 2011.
El 11S es una fecha con muchos estratos, como una ciudad poblada durante milenios. Las fotos  que acompañan esta entrada corresponden a una de esas capas. Concretamente la de 1936. No hacía ni dos meses que se habían pegado tiros por toda la ciudad. Y se seguirían pegando por todo el Estado durante unos años. Hasta que los proyectiles solo fluyeron en una sola dirección y todo el país quedó cautivo de una dictadura. Pero, las fotos de esta conmemoración de la Diada de 1936, revelan que la gente no quiere tiros. O, al menos, quiere olvidarse de ellos por un rato. 

Niña vestida de República accediendo al pie del monumento a Rafael Casanova. 11 de setiembre de 1936. (ANC/ Fons Brangulí Fotògrafs © Ricard martínez, 2011.
Más adelante vendrían otros 11S. En los que se siguieron produciendo más significados, más lanzamientos de proyectiles y limitaciones de libertades. Hoy se conmemoran todos ellos. Ahora que sabemos que la munición puede estar repleta de ciudadanos.

 Un grupo de ciudadanos al pie del monumento a Rafael Casanova. 11 de setiembre de 1936. (ANC/ Fons Brangulí Fotógrafs © Ricard martínez, 2011.

3 comentarios:

  1. Molt bona entrada. Fa pocs dies que vaig descobrir en Brangulí i aquestes imatges em tornen a confirmar la seva categoria com a persona i fotògraf.

    ResponderEliminar
  2. Crec que el vostre treball és extraordinari. Puc passar-m’hi hores perdut al vostre blog.
    Crec que es important informar (els blogs poden informar i donar a conèixer molta saviesa popular i científica alhora). És important reconstruir la història, el record, la paraula que fa mal però que existeix, tot el que som gràcies al que varem ser; i fer-ho, a més a més, intel•ligible i fàcil. Moltes felicitats i bona sort. I moltes gràcies.

    El meu blog per si voleu tafanejar una mica:
    http://cartografic.wordpress.com

    jordi francesch

    ResponderEliminar
  3. Josep Lluis, Moltes gràcies. Tots hem descobert que Brangullí era un tipus que estava al lloro del segle on vivia.
    Jordi. Gràcies igualment. Alegra saber de les persones que treuen suc dels continguts que hi aboquem.
    He fet una ullada al teu bloc i veig que te bona pinta i també mereix una capbussada emb deteniment.

    ResponderEliminar